• Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
  • Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942

Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942

Review on July 3, 2019 | Hobby Master Diecast Model 1/48 Scale

Basic Information

Hobby Master社製ダイキャストモデル(完成品)です。商品の概略は以下のとおり。

This is a ready-made diecast model by Hobby Master Limited. The specifications of this product is as follows.

Product MakerHobby Master Limited.
Product Series1:48 Air Power Series
Product NameItem No:HA7850 (Not Limited)
Spitfire Mk.Vb RF-D/EN951, Sqn. Leader Jan Zumbach, 303 Sqn., RAF, summer 1942
Model Scale1:48
DimensionsLength:19.7cm / Width:11.4cm
Release DateFeb. 27, 2019 in Japan
Price10,584 yen in Japan (Tax included)
Notes *Ready-made display model (painted and assembled)
*Die-cast body with some plastic parts
*All markings by tampo printing
*Retractable main landing gear
*Display stand included
*Pilot figure included
*Canopy can be displayed with opened or closed

Shape, Painting and Markings

本モデルは良好なアウトラインと精密さを併せ持ち、美しい塗装が施されています。 もちろんマーキングやインシグニアはすべてタンポ印刷で再現されています。 カラースキームは、上面がオーシャングレイとダークグリーン、下面がミディアムシーグレイとなっており、胴体左舷にはドナルドダックと撃墜マークが描かれています。

This model has good outline, nice details and beautiful painting. Of course, all markings and insignia are printed by tampo printing. This model's colour scheme is Ocean Grey and Dark Green on upper surfaces, with Medium Sea Grey under surfaces. There is a Donald Duck and Zumbach's victory markings on the port side of the fuselage.

Shape, Painting and Markings

Retractable Landing Gear

主車輪は格納式で、尾輪は交換式となっています。 しかし実機の尾輪は格納式ではないので、飛行状態の尾輪パーツを取り付けるだけでOKです。

The main gear is retractable, and tail wheel is exchangeable. But real plane's tail wheel is not retractable, so you should only set the "Flying Position" type.

Retractable Landing Gear

Sliding Canopy

キャノピーはスライド可能で、開閉両状態を再現出来ます。
The canopy has sliding gimmick, so you can open it or close it.

Sliding Canopy

My Impression

Good and Bad Points

Good Points *Good outline
*Beautiful painting
*Detailed markings by tampo printing
*Sliding canopy
*Retractable landing gear
Bad Points *Pilot figure is bad
*Gap between the Parts
*Panel line is too thick

Gap Between The Parts

胴体と主翼付け根の間には大きな隙間があり、パネルラインは太くまた深くなっています。 これらは鑑賞者に玩具という印象を与えてしまいます。 ホビーマスターには、隙間が小さく、よりパネルラインの細いモデルを作ってもらいたいですね。

There are large gaps between the fuselage and main wing root and panel line is too thick. Those give the toy's impression to viewer. I want Hobby Master to make the model less gaps and more thin panel lines!

Gap Between The Parts

Please make a figure more real!

本モデルはとても良い出来ですが、フィギュアがよくありません。 これまで何度も話してきたことですが、フィギュアは単なるアクセサリーではなく、とても重要なパーツだと思うのです。 フィギュアの出来がよければ、エアモデルも映えます。 もっとリアルなフィギュアを!

This airmodel is well done, but attached figure is not good. I've talked about this a number of times but I think a figure is very important part, not just accessory. If the figure is good one, the airmodel will become look so good. So please make a figure more real!

Please make a figure more real!

about real plane

Spitfire Mk.V

1941年1月、スピットファイアMk.V原型機が完成し、これはMk.IIIと同程度に性能が良く、それほど複雑な改造なしで製造できることがわかりました。 Mk.Vは1941年を通して最も生産されたスピットファイアのバリエーションであり、主力機であり、Bf109よりも優れた航空機でしたが、Fw190の登場によって状況が一変しました。 Mk.Vは1942年の夏までRAFの主力戦闘機であり、より大きなエンジン、新しい主翼、そしてより多くの装備を伴い、様々なバリエーションが存在しました。 すべてのバリエーションを含むMk.Vの生産数は12,498機にものぼりました(訳者注:原文は20,351となっているがこれはスピットファイアの総生産数)。

The first Spitfire Mk V was produced in January 1941 and proved to be as good as the Mk III and less complicated. The Mk V was the most produced variant of the Spitfire and the main version throughout 1941 and was a better aircraft than the Bf-109 but that all changed with the introduction of the Fw-190. The Mk V remained the RAF fighter through the summer of 1942 and saw several variants developed using bigger engines, new wing types and more armament. There were 20,351 12,498 Mk V aircraft built in all variants.

303 Squadron and Jan Zumbach

第303「ポーランド」飛行中隊はポーランド人からなる戦闘機隊でRAFの一部を構成するものでした。 バトル・オブ・ブリテン中、第303飛行中隊は66ある戦闘隊のうち、どの飛行隊よりも多くの撃墜破を記録しています。 303中隊のリーダーは、バトル・オブ・ブリテン中に敵機8勝を撃墜したヤン・ズムバッホでした。 機番号EN951はズムバッホ乗機としては3機目のもので、これが最後の機体となりました。 乗機の撃墜マークはバルカン・クロイツで示され、その輪郭線を「撃墜」では白を、「未確認撃墜」では赤としました。 ズムバッホは13と1/3撃墜破で終戦を迎えます。

The 303 "Kościuszko" Squadron was a Polish-manned Fighter Squadron and part of the RAF. During the Battle of Britain the 303 Squadron recorded more victories than any of the other 66 allied fighter squadrons. The 303 Squadron Leader was Jan Zumbach who scored eight victories during the BoB. EN951 was the last of three different Spitfires Zumbach had flown. The victory markings on his aircraft were German crosses outlined in white for confirmed victories and red for probables. Zumbach ended the war with 13 1/3 victories.

* Above explanation is quoted from website "Hobby Master Collector".

image Copyright© Hardy Leo Chang
File:Spitfire V 316.jpg - Wikipedia

Reference

[Books & Magazine]

*モデルアート1992年4月号臨時増刊 No.387 スピットファイア | モデルアート 1992年4月25日 初版発行
*オスプレイ軍用機シリーズ34 スピットファイアMkVのエース 1941-1945 | 大日本絵画 2003年6月9日 初版発行

[Website]

*HOBBY MASTER COLLECTOR
*File:Spitfire V 316.jpg - Wikipedia