A-4E Skyhawk 116 Sqn. “The Flying Wing” Israeli Air Force Yom Kippur War 1973

Basic Information

Hobby Master社製ダイキャストモデル(完成品)です。商品の概略は以下のとおり。

This is a ready-made diecast model by Hobby Master Limited. The specifications of this product is as follows.

Product MakerHobby Master Limited.
Product Series1:72 Air Power Series
Product NameItem No:HA1407
Douglas A-4E Skyhawk 116 Sqn. “The Flying Wing” Israeli Air Force Yom Kippur War 1973
Model Scale1:72
DimensionsLength:17cm / Width:11cm
Release DateMarch 2009
Price4,860 yen in Japan (Tax included)
Notes *Ready-made display model (painted and assembled)
*Die-cast body with some plastic parts
*All markings by tampo printing
*Landing gears can be removed for flying position (gear covers included)
*Display stand included
*Pilot figure NOT included
*Canopy can be displayed with opened or closed

Shape, Painting and Markings

本モデルは良好なアウトラインと精密さを併せ持ち、美しい塗装が施されています。 もちろんマーキングやインシグニアはすべてタンポ印刷で再現されています。 塗装は、サンド(FS33531)、ブラウン(FS30219)、グリーン(FS34227)、グレイ(FS36375、機体下面)からなるイスラエル空軍のペイントスキームとなっています。

This model has good outline, nice details and beautiful painting. Of course, all markings and insignia are tampo printed. This model wears Israeli Air Force paint scheme of Sand(FS33531), Brown(FS30219) and Green(FS34227) with Grey(FS36375) undersurfaces.

Shape, Painting and Markings

On the Diorama Base

いくつかのアクセサリーとともにディオラマベース上に本モデルを置いてみました。※これらは別売りとなります。

Reviewer put this model on the diorama base(*1) with some accessories(*2). *They are sold separately.
*1: HD3001(Section of Airfield) by Hobby Master
*2: HD3003(USAF Hydraulic Set) by Hobby Master

On the Diorama Base
On the Diorama Base

using display stand of witty wings

ウィッティ・ウィングス製1/72スケールF-16用スタンドを使用すれば、センター・タンクを吊り下げたままで本モデルを飛行状態でディスプレイ出来ます。

You can use the Witty Wings’ display stand for 1/72 scale F-16s. If you use this, you can display the model in flight position with center tank.

Using Display Stand of witty wings

Using Display Stand of witty wings

Using Display Stand of witty wings

Using Display Stand of witty wings

My Impression

Good and Bad Points

Good Points *Good outline
*Antennas and probes are not omitted
*Accurate panel lines
*Beautiful painting
*Detailed markings by tampo printing
*Landing gears can be removed easily for flying position.
*There are molds of sheet belt on the ejection seat.
Bad Points *In flight position, centre tank must be removed. –> One solution is to use WittyWings’ stand.
*Pilot figure NOT incleded. –> Reviewer uses X-Plus’ in this review.

thick nose gear strut

前脚柱はステアリング機構と一体成型になっているため、実機よりも太い造りとなっています。長い前脚はA-4のチャームポイントかと思うので、ここは細く作るべきです。

The nose gear strut appears more thicker than real thing because of it integrated with steering mechanism. I think A-4’s long nose gear strut is charm point, so hobby master must make it more thinner.

Using Display Stand of herpa

about real plane

Overview

A4D-5(後に A-4E と改称)はスカイホークのメジャーアップデートとなりました。 改良点は、新型エンジンへの換装、エアフレームの強化、2点追加されたパイロン(これでトータルハードポイントは5箇所)、新型航空電子機器の搭載でした。 初期の A-4 は核兵器投下能力を付与された設計でしたが、この時点ではその能力は重要なものではなくなっていました。 設計者は通常兵器を多数搭載出来るよう腐心しました。 パイロンを追加したことで、A-4Eは多彩な兵器携行が可能となり、最大8,200ポンドまで燃料を搭載出来るようになりました。

The A4D-5 later renamed the A-4E was a major upgrade for the Skyhawk. It received a new engine, stronger airframe, 2 additional weapons pylons for a total of 5, new avionics. The former A-4s were designed more for a nuclear capability but at this time this need was becoming less important. The designers went to work to make the A-4E capable of delivering conventional munitions. The addition of the pylons now made the A-4E capable of carrying a more varied weapons and fuel load up to a maximum of 8,200 pounds.

A-4 in Israeli Air Force

「ザ・フライング・ウィング」として知られるイスラエル空軍第116飛行隊は、P-51DマスタングやミステールIVAを使用し1956年に初飛行を行いました。 1956年10月の「スエズ動乱」時、同飛行隊は非公式に「ザ・ワイヤー・カッター」のニックネームを頂戴することになりました。 これは緒戦でエジプト領内の通信線を体当たりによって切断する作戦に従事していたことに拠るものです。 同飛行隊は、1975年にA-4Nに機種改変するまでA-4Eを運用しました。 1973年のヨム・キプール戦争時、A-4は大きな損害を被り、アメリカは28機もの補充機をイスラエルに送りました。 A-4Eは499機生産され、そのうち94機をイスラエルは受領しました。

The 116 known as “The Flying Wing” Squadron first flew in 1956 using P-51Ds and Mystere IVA. In October 1956 during the “Suez Crisis” the Squadron received the unofficial nickname “The Wire-cutters” because they would fly their aircraft through Egyptian telegraph wires to disrupt communications. The 116 Squadron flew the A-4Es until upgrading to the N version in 1975. During the 1973 Yom Kippur War the A-4 suffered heavy losses making it necessary for the US to send 28 replacements. There were 499 A-4Es built and Israel acquired 94 of them.

* Above explanation is quoted from website “Hobby Master Collector“.

SYND 16 1 70 ISRAELI SKYHAWK JET FIGHTERS TAKING OFF FROM AN AIRFIELD SOMEWHERE IN ISRAEL – YouTube
(16 Jan 1970) Douglas A-4 Skyhawk aircraft in operation for the Israeli air force.
AP Archive Channel

Reference

[Books & Magazine]

*世界の傑作機 No.150 ダグラス A-4 スカイホーク | 文林堂 2012年7月5日発行
*WARPAINT SERIES No.3 McDONNELL DOUGLAS A-4 SKYHAWK | AVIATION NEWS 1978年発行

[Video]

*隔週刊ファイティング・エアクラフトDVDコレクション No.25 A-4 スカイホーク | デアゴスティーニ・ジャパン 2008年

[Website]

“Ardennes Offensive” Kingtiger w/Fallschirmjager

Northrop F-5E Tiger II 00312, 7th FTW, ROCAF, 2018

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